Ny form för LED-belysning

I detta frilansuppdrag åt ASR Reklambyrå var uppgiften att skapa en grafisk identitet och hitta ett namn åt en ny produktserie för Elgross'n: LED-baserade belysningskällor, lysrör, spotlights, mm.

Att LED-belysning är energisparande är väl känt men många tror också att LED-belysning alltid är kall och hårt. Dessa produkter kommer finnas i olika färgtemperaturer bl a motsvarande glödljus och dagsljus. Så en viktig ingrediens i formen var att den skulle föra tankarna från det gamla kalla LED-ljuset.

Tillsammans skapade vi namnet Dioluma, en fusion mellan Diod och namnet på den SI-enhet som anger ljusstyrka, Lumen.

Här intill syns produktseriens logotyp, förpackningsskisser för spotlights och lysrör.

Sist ett exempel på hur de enskilda produkternas namn utformas efter konceptets typografi.

2 kommentarer:

Hans Fahlberg sa...

Se där! God färgupptagning och spridning. Typstilens placering signalerar textmessage, och i samband med budskapet formas en utstuderad aroma som verkligen hugger i ben och märg. Något stel i knäna, men i övrigt välbehållen.

Unknown sa...

Ja, Hans... Låter lite som recenserar en kolorerad bambi som pratar i mobiltelefon.. Har du kommenterat rätt inlägg? :)