Identitet: Forskningscentrum – forskning i kubik

Forskningscentrum vid Högskolan i Skövde behöver kunna marknadsföra sig spetsigare och i lite andra riktningar än övriga högskolan. Forskningscentrumen behöver kunna kommunicera snabbare och effektivare direkt mot sina målgrupper. Till hjälp har de nu en egen grafisk profil, underordnad högskolans. De olika forskningscentrumen har egna logotyper och var sin färg som integreras med högskolans grafiska form i all kommunikation

Utmaningen var att vara tydlig med respektive forskningscentrum och samtidigt inte gömma undan Högskolan i Skövde. Resultatet blev en kub. Logotyperna för forskningscentrumen består av en kub i respektive forskningscentrums egen färg tillsammans med en ordbild med typografi ur högskolans profil. Lösningen ger forskningscentrumen egna profiler men samlar dem i ett gemensamt uttryck som arbetar tillsammans med högskolans identitet. Lösningen bäddar också för nya forskningscentrum i framtiden.



I förlängningen kan kuben, som visas i ett ortografiskt perspektiv, byggas ihop med fler kuber och på så sätt utgöra grundsymbol för logotyper som visar fusioner/samarbeten mellan olika forskningscentrum. Kuben som byggkloss lockar till att bygga nytt, utforska och testa konstruktioner och kombinationer.

Dokumentationen kring forskningscentrumens egna logotyper och färger blev ett appendix till Högskolan i Skövdes övergripande grafiska riktlinjer som också kompletteades med formgivna malldokument för roll-ups, PowerPoint, affischer, mm.

0 kommentarer: