Musik: Genophonics – Musik av DNA

Det finns musik baserad på slump, och det finns musik där allt är kontrollerat ini minsta detalj. Jag ville göra något mittemellan.
   Vårt eget mänskliga DNA har under miljoner år av evolution modifierat sig själv till det vi är idag. Från början slump – nu ordnad och förfinad. Kan denna, naturens självstrukturerande funktion, återges i musik? Jag ville försöka och hämtade DNA-uppsättningen från den mänskliga X-kromosomen från The Human Genome Project. Byggde ett program som översatte DNA-koden till musikaliska händelser. Jag definierade olika parametrar som fungerade som ett regelverk. In med DNA-koden, ut med ett partitur. Detta kopplade jag till samplade instrument. Efter dagars med arbete fick jag med belåtenhet och förundran äntligen höra resultatet!
   Skivan gavs ut av Multimood Records och konvolutet formgavs av, guess who.



LYSSNA (utdrag)
Ribosome Strings I
Air Pair
Piano Transfer
Genotronics
Nylon Codons
Ribosome Strings II
Minor on a Loop
Wind Translationp
Picks
Ribosome Strings III
In My Mine
Stringular

0 kommentarer: