På Victoria gbg tog vi fram en kampanjwebb för rekrytering av nya studenter till Högskolan i Skövde. I nära samarbete med webbutvecklare ansvarade jag för form och interaktion. Besökare till sajten slussades in från reklam i olika medier: annonser, utomhusreklam, adr, högskolans hemsida, samt annonsering på bl a MSN och i Microsoft Messenger.
Kampanjwebben följer upp samma kreativa idé som parallellt förmedlas via andra kontaktytor, stilistiska och positivt överdrivna bilder med representanter från olika yrkesområden. Rubrikerna som t ex påstår att det krävs en biomedicinare för att hålla igång flygtrafiken lockade besökaren till att klicka vidare för att finna svaret, via en pratbubbla samt en film där kampanjfotot får liv och huvudpersonen, i ett laboratorium omringad av flygvärdinnor, förklarar att biomedicinare kan arbeta med att utveckla effektiva mediciner som hjälper människor att hålla sig friska, t ex flygvärdinnor som var dag riskerar att bli smittade av hundratals resenärer.
Besökaren kunde också använda sig av en Face Swappalizer, en funktion där man kunde ladda upp en bild på sig själv eller vän. Ansiktet på personen i fotot monterades då automatiskt in på vald kampanjbilds huvudperson. Resultatet kunde kommenteras och skickas vidare till vänner.
En viral effekt uppnåddes och kampanjen blev självspridande inom målgruppen.
Utanför själva kampanjinnehållet fanns även möjligheten att svara på frågor och bli rekommenderad passande utbildningar. Direktlänk till ansökningssidan fanns hela tiden väl synlig.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar